Met de zee en het strand op de achtergrond vormt de WK-piste een idyllisch tafereel. Op een stuk asfalt van bijna 12.000 vierkante meters, waar normaal gesproken festivals worden gehouden, is nu een verplaatsbare 200-meterbaan met kombochten opgebouwd. Het wegparcours ligt om de piste heen. "Aan de locatie ligt het in ieder geval niet", zegt Ruurd Dijkstra lachend. "Het uitzicht is prachtig."
Maar dan de unieke piste zelf. Op de metalen constructie zijn platen vastgenageld van drie meter breed en een halve meter lang. De harde platen rollen goed, maar hierdoor is de baan wel heel hobbelig. "Elke halve meter veer je in", vertelt Rick Schipper. "Als je over die platen rijdt, voel en hoor je het. Het is alsof je op een half pipe rijdt", vult Dijkstra aan. Een aantal nagels is inmiddels ook losgegaan en vervolgens weer vastgeschroefd.
Een ander punt dat de baan lastig maakt, zijn de enorm steile bochten. "Bij het ingaan van de buitenbocht ga je flink de lucht in en verlies je serieus snelheid", zegt Schipper. "Door het extreme verschil tussen het rechte stuk en de bocht is het makkelijker verdedigen. De snelheid van de baan met inhaalacties wordt langzaam opgeschroefd naar wat mogelijk is met de afstanden die komen."
Druk
Het beloven zware wedstrijden te worden, vooral op de lange afstanden. "Er komt veel druk op je benen, omdat het zo golft moet je steeds corrigeren", zegt Dijkstra. "Het is erg wennen om heel diep te zitten en hard te gaan terwijl al dat getril op je benen slaat. Parijs-Roubaix is op die manier vrij selectief geworden", verwijst Schipper naar de wielrenklassieker waarbij er verschillende kasseienstroken worden aangedaan.
De Nederlandse ploeg trainden donderdag voor het eerst op de WK-piste. "Na de eerste training dacht ik: dit wordt nog wel een dingetje. Maar nu ben ik wat positiever", zegt Dijkstra. "Het is een uitdaging voor iedereen. Je moet er ook gewoon mee dealen. Er zijn wedstrijden nodig om te zien hoe het echt gaat werken. Het is nu nog moeilijk te zeggen. Over een week kunnen we oordelen of het ons ding was of niet."
Schipper noemt het een onverantwoord risico om zoiets nieuws te testen op een wereldkampioenschap. "Het is allemaal anders qua ervaring, beleving en snelheid. Er was nog geen testinformatie over bekend en nu gaan ze het direct voor het echie doen. Dat verbaast mij." Met de uitverkiezing van Barcelona als gaststad van de World Roller Games kwam bij de inlineskaters meteen al de vraag: waar gaan wij onze wedstrijden rijden? Dat probleem is nu op deze manier opgelost.
Boost
Als blijkt dat deze constructie werkt, kan het een boost geven aan de sport. Het zou betekenen dat je in andere grote stadscentra eveneens een tijdelijke baan neer kan zetten. "Je kunt dan makkelijker publiek erop af krijgen en daar ga je natuurlijk voor. Ik denk dat het zeker zal helpen", zegt Dijkstra. "Het zou van inlineskaten direct een heel moderne sport maken", aldus Schippers. "Zoiets maakt het attractief waardoor ook sponsoren het flink kunnen gaan omarmen. Wat dat betreft vind ik het positief, maar met deze platenconstructie van metaal heb ik daar wel m'n twijfels over."
Het Italiaanse bedrijf Vesmaco is verantwoordelijk voor de felblauwe verflaag op de platen, dezelfde soort ligt ook op de banen in Heerde en Heerenveen. "Elke coating is weer net anders, maar het helpt wel dat wij veel op Vesmaco skeeleren", zegt Dijkstra. Ook de verf moest op sommige plekken opnieuw worden aangebracht. "Maar hij heeft heel goede grip. Je ziet mensen niet slippen of glijden. Aan de binnenkant zijn strips geplaatst. Je kunt er wel overheen gaan, maar daar heb je alleen jezelf mee. Dat is voor de jury een heel stuk makkelijker, haha."