Het Weissensee4Kids-kwartet in training

De opbrengst van Weissensee4Kids is geheel voor het Ronald McDonald Huis in Zwolle en voor de Orange Babies, dat als voornaamste doel heeft zwangere vrouwen met hiv en hun baby’s in Afrika te helpen.

Het Ronald McDonald Huis biedt een gastvrij verblijf aan ouders of verzorgers, broertjes en zusjes van zieke kinderen die – in het geval van de Zwolse vestiging - zijn opgenomen in de Isala Klinieken.

Het belang van de Orange Babies heeft Van Dijk zelf ondervonden. De 39-jarige IJsselmuidenaar heeft twee dochtertjes van 6 en 2 jaar, beiden afkomstig uit Zuid-Afrika. "Dan zie je van dichtbij welke problemen de mensen daar kennen. Maatschappelijk, maar zeker ook met HIV en Aids. Vooral door dat laatste is een hele tussengeneratie weggevallen en zijn veel kinderen wees."

Daar wilde Van Dijk zich graag voor inspannen, en met dat voornemen benaderde hij Alfred Bolks. De twee kennen elkaar beroepsmatig door hun werkzaamheden in de vastgoedwereld, Van Dijk bij Bemog, Bolks bij AM. Bolks (41) is al vele jaren een fervent marathonschaatser, die zelfs op het hoogste niveau actief was.

Hij voelde onmiddellijk iets voor het plan. "Vooral uit maatschappelijke overweging. Het is een prachtige manier om iets terug te doen. Jarenlang was ik overdag alleen maar bezig met werk en schaatste ik in de avonduren met oogkleppen op: het ging alleen om trainen en presteren. Het wordt tijd die oogkleppen nu af te doen. Ook is Weissensee4Kids voor mij een mooie afsluiting van mijn loopbaan als wedstrijdschaatser."

De twee zochten er nog twee liefhebbers bij: André Bos en Han Keizer. Met z’n vieren startten ze de voorbereiding voor Weissensee4Kids, zowel fysiek als organisatorisch. Van Dijk: "We proberen natuurlijk zoveel mogelijk inkomsten te genereren voor onze goede doelen. Daarom hebben we ieder onze klanten en relaties aangeschreven met het verzoek ons te steunen tijdens onze Alternatieve Elfstedentocht op de Weissensee."

Dat steunen kan bij voorbeeld gebeuren via de samengestelde sponsorpakketten. Die variëren van brons, zilver en goud tot topsponsor en partner, met bedragen van 250 euro tot 10.000 euro of meer. "Maar", stelt Bolks, "we zijn verder overal blij mee. Als mensen ons willen sponsoren voor tien cent per kilometer, of op welke andere manier dan ook, prima." De teller staat op dit moment op €60.000,-.

De respons is groot. Dat komt omdat het doel iedereen aanspreekt, vermoedt Bolks. "We doen iets voor kinderen in Nederland, en voor kinderen in het buitenland. Dat kan niemand onberoerd laten."

Voortvarend werden er bekende ambassadeurs gevonden voor Weissensee4Kids. Oud-tennisser Jacco Eltingh, voormalig olympisch schaatskampioen Gerard van Velde, oud-wielrenner Erik Dekker en het BAM Schaatsteam zegden hun steun toe. Daarnaast werd ook een flink aantal bedrijven aan de actie gekoppeld, zoals de Rabobank, Univé, ABN/Amro Bank, Achmea, BDO Accountants en Berk Accountants.

Blijft natuurlijk staan dat er nog wel even een prestatie moet worden geleverd. Daar heeft het viertal zich goed op voorbereid. "We gaan regelmatig naar de ijsbanen van Dronten of Flevonice om te trainen, en daarnaast doet ieder ook individueel zijn werk", aldus Van Dijk. Hij reed ondertussen al 150 kilometer op Flevonice. "Dat ging in vijfenhalf uur", vertelt hij. "Niet slecht."

Maar tijd is in dit geval niet belangrijk. Deze keer gaat het puur om de centjes. Zoals dat ook bij volgende gelegenheden het geval is. "Want we laten dit niet bij een eenmalige actie", stelt Bolks. "Er komt een vervolg via misschien Alpe d’Huzes of zoiets. We gaan na de Weissensee evalueren en dan zien welke richting we inslaan."

Kijk voor meer informatie op de website www.weissensee4kids.nl of volg de schaatsers en hun vorderingen op twitter via twitter.com/weis4kids.