Mijn allereerste herinnering was toen Feyenoord de KNVB beker won in 1995. Schoolvriendjes waren allemaal voor Ajax of PSV. Ik was acht jaar en ik was fan van Feyenoord. Toen ik iets ouder werd, nam mijn vader me mee naar De Kuip. Ik weet nog heel goed dat de sfeer in het stadion een diepe indruk op mij maakte. Daar sta je dan.

Je kan veel zeggen over de fans van de Rotterdamse voetbalclub, maar niet dat we successupporters zijn. Als Feyenoorder is er immers vaker reden om te huilen dan dat we de champagne kunnen ploppen. Maar als we dan winnen, is de euforie des te groter.

Zoals in 2002, toen we de UEFA Cup wonnen. Ik weet nog precies in welke minuten Van Hooijdonk de penalty maakte en hoe hij het tweede doelpunt scoorde (waarna de stem van de commentator herhaaldelijk oversloeg). Nadat Borussia Dortmund met een antwoord kwam, scoorde Tomasson de beslissende goal voor Feyenoord en eindigde de wedstrijd in 3-2. Dit is natuurlijk alweer lang geleden, maar ik kijk naar de lange termijn: de W van onvoorwaardelijk vertrouwen.

Op 17 april jongstleden kwam voor mij een jongensdroom uit. Na een paradijselijke vakantie met mijn vriendin waren we aan het wachten op onze tweede vlucht op de luchthaven Parijs-Charles de Gaulle. De dag die ik wist dat zou komen was eindelijk hier.

In de saaie grijze gate flaneerden een man en vrouw, alsof het de catwalk van Louis Vuitton was, met de nieuwste kleding voor de komende zomer. En ik zag het natuurlijk direct: de gelikte pik was niemand minder dan Graziano Pellè. Ik kon het amper geloven dat ik in hetzelfde vliegtuig stapte als de bijna 2 meter lange, sterke spits Pietje Pelle.

Even dacht ik dat het cliché 'Italianen zijn oppervlakkige luie macho's' waar zou zijn. Maar ondanks dat Pellè genoeg aandacht had besteed aan zijn uiterlijk, is hij gelukkig een echte Feyenoorder; hij zat gewoon achter mij op een iets te krappe stoel in de economyclass.

Een moment heb ik getwijfeld om mijn exit-seat met meer beenruimte aan te bieden aan Graziano, maar mijn vriendin wilde dat net íets te graag.

Jan Smeekens is langebaanschaatser in dienst van BrandLoyalty