We zijn ruim zes jaar verder. Daikin nog steeds hoofdsponsor van de KNSB, maar Edwin heeft de organisatie kort geleden verlaten. Dat voelt vreemd en onwennig, want wanneer je zo lang samen heel intensief optrekt, is het wennen aan de veranderde situatie. En komen de herinneringen aan een man die voor een groot deel verantwoordelijk is geweest voor de totstandkoming van het partnership met de KNSB (2018) en het succes ervan.
‘Ik heb nog nooit aan iemand uit hoeven leggen waarom wij het Nederlands schaatsen zijn gaan sponsoren’ is een standaarduitspraak van Edwin. Nou, dat gold niet helemaal voor de Europese organisatie van Daikin: om de mensen daar te overtuigen, was een uitmuntende businesscase nodig, maar bovenal het enthousiasme en het doorzettingsvermogen van Edwin. Mijn gedachten gaan onmiddellijk terug naar de periode van twaalf maanden waarin we samen de weg zochten die leidde tot de eerste overeenkomst. We zagen de kansen. Wat de mogelijkheden voor Daikin waren, werd beredeneerd, berekend en tot in details uitgewerkt. Steeds in het achterhoofd houdend wat het belangrijkste oogmerk was: het vergroten van de naamsbekendheid van Daikin in Nederland. Die honderd jaar oude autoriteit in de wereld van koelen en verwarmen – feitelijk beschouwd als de uitvinder van de warmtepomp – kon best wat bekender worden bij het grote publiek.
Sinds 2018 is Jeroen Kraaij commercieel directeur van de KNSB. In die hoedanigheid zal hij wat vaker op dit platform zijn licht laten schijnen over kwesties die (in)direct te maken hebben met de schaatssport en/ of de bond.
Omdat targets heilig zijn, was er dus actie gewenst om verandering door te voeren. Edwin, die gedurende zijn carrière van 25 jaar bij Daikin wist op te klimmen van stagiair tot managing director in 2018, was er vanaf dag één van overtuigd dat het sponsoren van het schaatsen in ons land - op basis van de voorwaarden die KNSB kon bieden - hier een cruciale rol in kon spelen. Daikin Europa was er op dat moment echter niet zo zeker van.
Toch klonken er na het traject van twaalf maanden puzzelen en een meer dan memorabele presentatie in Brussel bevrijdende woorden: ‘Wij zijn niet overtuigd, maar als jij het zo graag wil, Edwin, doe het dan maar’. Edwin hield voet bij stuk, and the rest is history, zou je kunnen zeggen. Want na de eerste contractperiode van vier jaar, met als resultaat een substantiële groei in naamsbekendheid, werd het contract na 2022 met nog eens vier jaar verlengd. Mooie bijkomstigheid: Deze keer was het een door Daikin Europe gedragen besluit waarbij de businesscase gebaseerd op de doelstellingen van Daikin Nederland de doorslag gaf.
Een prachtige voortzetting van een deal die illustreert hoe groot de invloed van de mensfactor is. Of wellicht is het beter de term menskracht te gebruiken. Die van Edwin is reusachtig. Hij gelooft niet in half werk. Maar ook de hoge verwachtingen die hij bij ons, zijn eigen organisatie en alle betrokken partners heeft neergelegd, zijn heel bepalend geweest voor het succes van dit partnership. Edwin heeft zich bewezen als het ging om de details of het lanceren van strategisch gedurfde campagnes. Een haarlok van Patrick Roest voor het logo van Daikin op de hoofdband bij een World Cup leverde gegarandeerd een appje met een foto op. Het resultaat: een appje van mij naar onze teammanager Yvonne van Gennip om dit ter plekke op te lossen. Zo stond iedereen weer op scherp.
Gedurfd, of baanbrekend: de combinatie van Erben en Rintje in een campagne om de warmte letterlijk over te brengen op de consument. Dat geldt net zo voor de publiciteit die werd gemaakt met toppers als Sven, Kjeld, Antoinette en Irene; Edwin wist steeds aan de juiste knoppen te draaien. Hij paarde zakelijkheid aan visie, durf en persoonlijke betrokkenheid. Zo was en is hij.
Afscheid nemen van Daikin Nederland betekent niet afscheid nemen van het Nederlands schaatsen. Daarin heeft hij een onuitwisbare indruk achtergelaten. Om die reden heeft hij ook terecht de KNSB ‘Blijk van waardering’ uitgereikt gekregen, zodat hij te allen tijde welkom is bij de evenementen.