“Social media kan als verdienmodel dienen voor atleten. Als je veel bereik hebt, word je interessant voor merken om mee samen te werken", aldus Tom Kant, content creator en voormalig schaatser. Hij benadrukt hoe sociale mediaplatforms zijn geëvolueerd en nu cruciaal zijn voor zowel sporters als merken. "Jaren geleden kon je alleen volgers krijgen door wedstrijden te winnen, maar tegenwoordig is het veel meer dan dat”, vertelt de inmiddels mede-oprichter van VideoFixers.
Na Kants sportieve carrière ontwikkelde hij zijn passie voor videoproductie en begon hij samenwerkingen met sporters en sportorganisaties, zoals de Sven Kramer Academie, Jutta Leerdam en schaatsteam Reggeborgh - met schaatsers als Femke Kok en Kjeld Nuis.
Ondanks de voordelen van social media ziet Kant ook een keerzijde. "Met een beetje geluk krijg je miljoenen views, maar het nadeel daarvan is dat je soms bakken met negatief commentaar over je heen krijgt," merkt hij op. Dit kan leiden tot onzekerheid. Daarnaast is het gebruik van filters en bewerkingen op social media de afgelopen jaren enorm toegenomen, mede door de populariteit van fitness-influencers, oftewel fit girls op Instagram. Het leidt vaak tot onrealistische schoonheidsidealen. “Deze worden steeds groter”, weet Kant, die bewerkingen zelf beperkt tot kleurfilters om een bepaalde stijl te creëren, zonder mensen te veranderen of onzuiverheden te verwijderen.
"Je moet echt zijn, anders val je door de mand," zegt de content creator. "Mensen herkennen en waarderen echtheid." Hij gelooft dat atleten die trouw blijven aan zichzelf en hun prestaties, zowel online als offline, uiteindelijk de meeste impact zullen hebben. Hij adviseert atleten niet de grenzen op te zoeken in hun content om negatieve reacties te vermijden en zich te focussen op hoogwaardige en relevante content.
De 20-jarige schaatsster bij Team IKO, Pien Hersman, vertelt dat social media een manier is om haar passie voor schaatsen te delen en anderen te inspireren. "Als jonge sporter vind ik het mooi dat mensen mijn reis vanaf het begin kunnen volgen en hopelijk geïnspireerd raken om zelf hun dromen na te jagen." Daarnaast geeft ze hiermee een kijkje in de keuken van een topsporter. "Veel mensen denken dat we in de zomer niets doen en alleen in de winter trainen. Door social media kan ik laten zien dat er veel meer bij komt kijken, zowel op als naast het ijs."
Hersman plukt ook de vruchten van de zakelijke kant van social media. Door de vele volgers die ze op Instagram heeft - ruim 769.000 – biedt Hersman bedrijven en merken een platform om zich door middel van een samenwerking met de schaatsster te kunnen profileren. Naast financiële sponsoring, kan ze gebruik maken van voeding en materiaal in ruil voor posts en reels.
Met de keerzijde van de sociale media heeft de Zuid-Hollandse schaatsster ook te maken gehad, vooral in het begin van haar carrière. "Ik vond het moeilijk om te gaan met negatieve reacties en de druk om altijd perfecte content te plaatsen”, geeft ze toe. "Maar naarmate ik ouder werd, leerde ik me minder aan te trekken van wat anderen vinden en me te concentreren op wat echt belangrijk is: mijn prestaties op het ijs." Daarbij vindt ze steun bij haar ouders – beiden oud-schaatsers - Martin Hersman en Colette Zee, die als geen ander weten wat er bij het leven van een schaatser komt kijken.
Voor andere sporters adviseert de jonge Hersman: "Blijf jezelf en doe je niet beter voor op social media. Deel niet alleen de hoogtepunten, maar ook als het even wat minder gaat. En vergeet niet om je privacy te bewaken; sommige dingen houd ik bewust privé. Met de juiste aanpak en een goed uitgedacht plan kunnen social media echt een verschil maken in de carrière van een sporter."