Want tegenwoordig draait het veelal om de combinatie met maatschappelijke sponsoring: als bedrijf laten zien dat je iets doet voor de sport en de maatschappij. Zeker is dat een oprecht partnership bij de consument (eerder) leidt tot de gewenste merkvoorkeur.
Een succesvol partnership komt tot stand wanneer partijen complementair zijn. De sponsor biedt de gesponsorde iets waar echt behoefte aan is. Dat kan uiteraard simpelweg geld zijn om de (maatschappelijke) doelen te realiseren, maar het gaat vaak nog verder. Een partner kan ook een bijdrage leveren door inzet van mensen, kennis of materialen. Zo is er sprake van wederkerigheid in de puurste vorm.
En die mensen dan? Ik geloof heilig in de kracht van de onderlinge relatie. Wanneer mensen bereid zijn daarin te investeren, en elkaar te vertrouwen – oftewel samen op te trekken – krijg je een duurzame samenwerking, met de mooiste resultaten.
Sinds 2018 is Jeroen Kraaij commercieel directeur van de KNSB. In die hoedanigheid zal hij wat vaker op dit platform zijn licht laten schijnen over kwesties die (in)direct te maken hebben met de schaatssport en/ of de bond.
De (donderdag aangekondigde) samenwerking tussen Essent en de KNSB is een prachtig voorbeeld van wederkerigheid en een uitstekende relatie, en het samen optrekken, schouder aan schouder. De totstandkoming ervan is een gedegen proces van aftasten, snuffelen, elkaar inspireren en brainstormen over mogelijkheden waarvan beide partijen profijt hebben.
Tekenend in die fase is de professionaliteit die Essent aan de dag legt. Er komt altijd een moment waarop er geijkte vragen rijzen die een antwoord behoeven. ‘Dat kunnen we nu wel zeggen, maar wat betekent het dan en hoe gaan we het doen?’ ‘Wat is onze gemeenschappelijke bijdrage aan verduurzaming? ‘En welke bijdrage levert de KNSB dan?’
Gedurende zo’n periode wordt de factor MENS duidelijk. Je kunt elkaar gemakkelijk kwijtraken in zo’n proces. Redenen? Het speelveld verandert, er raken meer mensen bij betrokken met een mening of een voorkeur. Dan loop je soms het risico dat voorkeur of vooroordeel een beslissende factor kan zijn. Als je een goede relatie hebt met elkaar, transparant bent en vooral bereid bent naar elkaar te luisteren, ontstaan er mooie dingen. Wanneer de professionaliteit daarmee hand in hand gaat, is er een kans dat er zoiets ontstaat als het donderdag gecommuniceerde partnership van Essent en de KNSB.
Om schaatsen betaalbaar en mogelijk te houden is het verduurzamen van kunstijsbanen cruciaal. De KNSB voelt zich hier verantwoordelijk voor en ziet het als zijn opdracht om ijsbanen bij die verduurzaming te ondersteunen. De bond is evenwel geen eigenaar van kunstijsbanen en heeft ook niet de technische kennis om de verduurzaming zelf te ontwikkelen.
Om die reden zijn we motivator en kartrekker van de Taskforce Verduurzaming IJsbanen. Dit is een groep van stakeholders als VKN, NOC*NSF, VSG en het Kennis Centrum Sport die aan kennisdeling, monitoring en advisering doen op basis van onder andere best practices.
Daarnaast is KNSB kortgeleden het consortium ‘Team Duurzaam IJs’ gestart. Dit project bestaat uit een consortium van bedrijven dat kennis, expertise en ook middelen wil inzetten om op innovatieve wijze invulling te geven aan de eerdergenoemde doelstellingen. Met de kernboodschap: ‘Generatie Alpha dient op kunst en natuurijs te kunnen schaatsen’. De twee eerste partners in het consortium zijn Daikin en Essent.
Daikin heeft, onder andere tijdens het WK Shorttrack van Maart 2024 in Ahoy Rotterdam in samenwerking met een aantal andere partners, de techniek bedacht en geleverd om de meest duurzame tijdelijke ijsbaan ooit neer te leggen. Daarmee het bewijs leverend dat er een enorme verduurzamingsslag gemaakt kan worden bij het maken van duurzaam (tijdelijk) ijs.
Essent zet als partner van ‘Team Duurzaam IJs’ onder andere de kennis en expertise in van Essent Infrastructure Solutions - afgekort EIS (what’s in a name…) - Samen met hen gaan we, in combinatie met de Taskforce en Daikin, kennis delen en ontwikkelingskracht inzetten om de schaatssport met grote en kleine innovaties duurzamer te maken.
Generatie Alpha, haal de ijzers maar uit het vet!