"De samenwerking met de KNSB heeft ons precies gebracht wat we gehoopt hadden. De consument weet ons steeds beter te vinden voor een airco of warmtepomp en ook op de B2B-markt heeft het onze positie verstevigd”, zegt Edwin Hoogerwerf, directeur van Daikin Nederland. “Onze naamsbekendheid heeft dankzij de schaatssport een flinke boost gekregen. We zullen het sponsorschap enthousiast en zinvol verder invullen.”
“Daikin is een sponsor die op alle fronten bij ons past”, zegt Jeroen Kraaij, commercieel directeur van de KNSB. “Het bedrijf is een A-merk, ambitieus, met een sterke focus op de consument, wat ons helpt om nog meer mensen te bereiken. Het is een fantastische partner, waarmee we echt samen optrekken voor het schaatsen en inlineskaten.”
Daikin, wereldwijd marktleider op het gebied van airconditioning, positioneert zich nadrukkelijk op de Nederlandse verwarmingsmarkt. Huishoudens moeten hun traditionele verwarming met gasaansluiting laten vervangen en warmtepompen zijn hiervoor een uitstekend alternatief.
Daikin omarmt de schaatssport in zijn volle omvang: van breedte- tot en met topsport en in alle vijf disciplines (langebaan, shorttrack, marathon, kunstrijden en inlineskaten). De afgelopen jaren was het bedrijf, met hoofdvestiging in Japan, bijvoorbeeld naamgever van de NK’s langebaan en inlineskaten. Daikin vergrootte zijn naamsbekendheid via de schaatssponsoring onder meer dankzij campagnes met Rintje Ritsma en Erben Wennemars.
Naast Daikin zijn bij de schaatsbond ook Lynk&Co en Nederlandse Loterij actief als hoofdsponsor. Van deze partijen is Daikin de eerste die de samenwerking na 2022 voortzet in de volgende olympische cyclus, dus tot medio 2026.
Het vernieuwde contract is vandaag ondertekend door Daikin-directeur Edwin Hoogerwerf en Herman de Haan, directeur-bestuurder van de KNSB. “Deze overeenkomst geeft de KNSB een steviger financieel fundament op weg naar de Olympische Spelen van 2026”, aldus De Haan. “Dit helpt om onze grote ambities voor het schaatsen en inlineskaten waar te maken.”