Ook al is het langebaanijs. IJs is ijs. We schaatsen twee weken op het zomerijs en daarna kunnen we het shorttrackijs weer proeven. Twee weken langebaanschaatsen dus. Dat betekent lange rechten stukken, grote bochten en de helm, handschoenen, snijvaste kleding en vaste schaatsen kunnen nog even in de kast blijven. De klappers zitten in de tas.
De eerste training zit er ondertussen op en dat klinkt zo bij mij: kkgg, sjoef, kkgg, sjoef, klap, kgg, sjoooeeeef, klap. Kkgg betekent dat ik eerst met de achterkant van mijn ijzer op het ijs kom. Mijn excuus is altijd dat mijn shorttrackijzers een stukje langer zijnā¦ Sjoef betekent het glijmoment. De eerste training zit er geregeld een veel langere sjoef tussen omdat ik mijn schaats niet op tijd teruggestuurd krijg. Klap is uiteraard het openklappen van mijn klapschaats. Dat lukt mij de eerste training niet elke slag omdat ik op mijn shorttrackschaatsen niet gewend ben om met mijn punt af te zetten.
Ik moet heel wat aanpassingen doen op het zomerijs. Gelukkig schaatsen we twee weken lang elke dag, dus ik heb tijd genoeg. En dat is belangrijk. We skaten ook regelmatig, maar asfalt is geen ijs.
Op asfalt hoor je weer andere geluiden: ssssSSSSSSjjjjjj, ssssSSSSSSjjjjjj. Bij de hoofdletter S stuur ik terug en zet ik af. De tweede slag gaat net zo. Regelmatigheid is op voor mij op de inline-skates makkelijker. Het asfalt is niet zo glad als ijs en de snelheid die je haalt ligt ook niet zo hoog. Dat geeft mij meer tijd om mijn slag te maken.
Heerlijk vind ik dat, die ontspanning op het rechte stuk. De bocht is anders. Die gaat: ss, ss, ss, ss, ss: meer rennend. In de bochten heb je op de skates weer minder druk dus kan je minder lange slagen maken. Inline-skaten en schaatsen lijkt qua beweging op elkaar, maar het klinkt dus heel anders. Daarom is ijsgevoel zo belangrijk voor ons.
Langebaan is natuurlijk wel weer anders dan shorttrack. Maar door beide disciplines te combineren worden we completere schaatsers. IJs blijft tenslotte ijs en schaatsen blijft schaatsen. De rechte stukken op de langebaan die onvermijdelijk zijn, helpen ons om de korte rechte stukken op de shorttrackbaan te optimaliseren. De ontspanning die je op de langebaan hebt, ssjjooeeff, ssjjooeeff, helpt ons om ontspanning te zoeken op de shorttrackbaan. Dat is weer belangrijk omdat er zoveel druk op je benen is als je shorttrackt dat je elk moment van ontspanning aan moet grijpen.
Dus: twee weken op de langebaan betekenen twee weken de tijd om de geluiden te fine tunen. Ik ben benieuwd of ik er een mooie melodie uit kan krijgen zodat er komend seizoen weer net zulke goede prestaties komen als afgelopen seizoen.