Een college van Otter staat toehoorders niet toe om stijf op een stoel te zitten. De coach die gekenmerkt wordt door enthousiasme en zijn streven naar vernieuwing verpakt in zijn lezing een onophoudelijke stroom met vragen.

Hoe lang kun je op je rechterbeen blijven staan voordat je het linkerbeen plaatst? Wat is de afstand tussen beide schaatsen? Waar zit op dat moment het lichaamszwaartepunt? Of hij nu voor zijn schaatsers staat, of een vraag beantwoordt van een ander. Otter zoekt bewustwording.

"Degene die deze vragen voor zichzelf kan beantwoorden en visueel kan maken, weet sowieso dat hij de helft van de schaatsers voor is", stelt Otter. Vraag één: "Bij het plaatsen van dat linkerbeen, doe je dat met een goede zwaai? Of trek je dat been direct onder je?"

Potentiële energie
De shorttrackbondscoach is er voorstander van om het been in te laten komen met een goede zwaai. "Dat is potentiële energie", zegt Otter terwijl hij gaat staan. Hij trekt zijn been omhoog en zegt: "Als ik mijn been optil en dit vervolgens laat vallen, heeft dat been potentiële energie." Met een klap raakt zijn voet de grond en Otter gaat weer zitten. "Als ik die impuls over kan zetten op rechts, is dat heel nuttig."

Samengevat: "Een goed zwaaibeen gebruiken dat van hoogte komt en die impuls goed verplaatsen bij het overbrengen op rechts, dan heb je een krachtigere afzet." Als Otter vraagt wanneer hij met het rechterbeen over het linker stapt, heeft een atleet er meestal veel moeite mee om dit uit te leggen. "Heeft de knie op dat moment een hoek van honderd graden? Van 150 graden? En waar plaats je de voet?", somt Otter op.

Auto
Dit heeft alles te maken met het lichaamszwaartepunt. Schaatsen draait om het zo efficiënt mogelijk gebruik maken van lichaamsgewicht, van massa. Als dit op de juiste manier in beweging gebracht wordt, geeft dat gratis energie.

Otter: "Als ik iemand een auto naar voren laat duwen, kan dat met gestrekte armen, met gebogen armen, met het onderlichaam heel ver weg, of met het onderlichaam heel dichtbij. De meeste mensen kiezen er automatisch voor om het zwaartepunt voor het afzetpunt te houden en zo het lichaamsgewicht te gebruiken. Op het moment dat de auto in beweging is, is het toevoegen van een heel klein stukje energie genoeg om de auto rollende te houden."

Vervolgens koppelt de coach van de auto terug naar de schaatsbeweging. "Ook dan moet je ervoor zorgen dat het been bij het overstappen dichtbij het andere been geplaatst wordt. Zet je de voet te ver naar voren, dan val je, zet je de voet anders neer, dan is dit niet effectief. Je gebruikt je gewicht niet. Je moet ervoor zorgen dat je lichaamszwaartepunt in de bocht altijd aan de linkerkant staat van je afzetbeen." 

Meer tips lezen? Je vindt ze op schaatsen.nl/tips.