Het leven in Heerenveen bevalt Stoltenborg wel. "Ik heb een leuke huisgenoot en ik woon nu vlakbij de ijsbaan. Eerder moest ik anderhalf uur rijden om in Thialf te komen en ook weer anderhalf uur terug. Nu stap ik op de fiets en een minuut later ben ik op de ijsbaan. Dat is een wereld van verschil. Alleen mijn resultaten op de langebaan vallen nog een beetje tegen, daar had ik wat meer van gehoopt."

Stoltenborg doelt daarmee op het World Cup kwalificatietoernooi, waar hij er niet in slaagde zich te plaatsen voor de eerste wereldbekerwedstrijden op de langebaan. Hij richt zijn pijlen daarom nu weer even volledig op de marathon. "In de marathon rijd ik prima, dus eigenlijk mag ik niet klagen, maar je wilt natuurlijk altijd meer. Ik had ten opzichte van vorig jaar wat meer verbetering verwacht. Ik voel me fit en we hebben hard getraind. Als je naar mijn ploeggenoten kijkt, rijden die ook allemaal hard. Aan de training en de schema's ligt het dus niet." Een verklaring heeft hij niet direct. "Je kunt blijven sleutelen en zoeken, maar soms is er gewoon niet echt een reden voor."

Records
Een marathon op het ijs van Thialf gaat er vaak net wat sneller aan toe dan de andere banen in het land. Regelmatig wordt het record voor 'de snelste marathon' of 'het snelste rondje' in de ijstempel verbroken. "Ik verwacht dat de schaatsers die hier trainen in het voordeel zijn. De vier grote ploegen; AB Vakwerk, Okay Fashion & Jeans/Interfarms, Royal A-ware en wij, zullen wel de dienst uit gaan maken. In Heerenveen moet je technisch goed kunnen schaatsen om de snelheid aan te kunnen. De rondetijden zijn hier altijd een stuk sneller dan op andere banen. Ik denk dat de meest technische schaatsers hier het beste uit de voeten komen."

Mede door de aanvallende stijl van Team Bouw & Techniek draaiden de afgelopen jaren maar weinig wedstrijden uit op een massasprint. Dit seizoen was het in twee van de drie wedstrijden echter al raak. Of op snel ijs de kans op een massasprint niet nóg groter is? "Ik vind het lastig te zeggen of het weer een massasprint zal worden. Om heel eerlijk te zijn heeft alleen AB Vakwerk daar echt baat bij. De rest van de ploegen zal daar niet voor gaan, neem bijvoorbeeld Royal A-ware, die al drie wedstrijden op rij de sprint verliezen."

"Sjoerd den Hertog kan natuurlijk heel goed sprinten, maar normaal gesproken is die ook niet snel genoeg om Gary Hekman te kloppen. Ik hoop dat andere ploegen gaan inzien dat ze beter gezamenlijk kunnen aanvallen, omdat dat meer zoden aan de dijk zet dan wachten op een eindsprint." Eén van de twee overwinningen op de massasprints van dit seizoen ging overigens al wel naar Bouw & Techniek zelf. In Utrecht bezorgde Bart Swings de ploeg de eerste zege van het seizoen. De Belg zal in Heerenveen echter niet aan de start staan, hij bereidt zich voor op de wereldbekerwedstrijden in Japan.

Win te weinig
Stoltenborg staat bij het grote publiek vooral bekend om zijn aanvallende manier van rijden. "Dat is leuk, maar hoe aanvallend ik ook rijd, ik win nog veel te weinig. Misschien moet ik mijn aanvallen wat beter indelen, zodat als ik ga, het ook echt een serieuze aanval is. Het zijn niet altijd heel nuttige aanvallen. Ik kan alleen maar winnen door weg te komen, maar uiteindelijk kun je dat ook weer niet in je eentje. Je moet zorgen dat je bij de juiste groep zit en hoe meer je aanvalt, hoe groter de kans dat je erbij zit."

Ook zijn teamgenoten weten van aanvallen, de rood-gele ploeg rijdt altijd mee in de kop van de koers. "Misschien moeten we het als ploeg ook wat tactischer aanpakken. We zijn vaak met één of twee rijders vertegenwoordigd in de kopgroep, maar als de rest van die groep dan de benen stilhoudt en ons het werk laat doen, putten we onszelf alleen maar uit en gaan anderen er uiteindelijk met de bloemen vandoor. Ik denk dat wij ook af en toe eens moeten bluffen en anderen het werk moeten laten doen, om op die manier onze energie beter te verdelen."

Klik hier voor de livestream, en meer over marathon.