Omdat er in dezelfde periode drie serieuze plannen werden ontwikkeld, hebben KNSB en NOC*NSF besloten om via een wedstrijdopzet, een zogenaamde tender, een locatie te kiezen voor hun topsporttrainingscentrum, zoals als dat op dit moment in Heerenveen gevestigd is.
Bij hun beoordeling heeft de beoordelingscommissie specifiek gekeken naar de topsportvoorzieningen van de drie projecten. Breedtesport en recreatie spelen hierin dus een ondergeschikte rol. Wel van groot belang is dat het bij de keuze niet alleen draait om langebaanschaatsen en langebaanevenementen, maar om een topsportlocatie waar langebaanrijders, shorttrackers, kunstrijders en zelfs inline-skaters kunnen leven en trainen.
Om de plannen te toetsen heeft de beoordelingscommissie een aantal beoordelingscriteria gesteld – in overleg met alle betrokken partijen – waar een aantal als basisvoorwaarde aangemerkt zijn. Dat geldt onder andere voor de officiële eisen aan de ijsbanen en de wettelijke bouweisen voor het complex.
Ook een sluitende begroting voor de bouw en de exploitatie van de ijsbaan behoren tot de basis evenals een minimum aan beschikbare ijsuren voor topsport en een minimumhuurprijs voor deze uren. Zowel TranSportium als Icedome en Thialf voldeden aan deze basisvoorwaarden. Dat betekent dat alle drie de complexen in principe voldoen aan de wens van KNSB en NOC*NSF.
Met de wetenschap dat alle ijsbanen aan de basisvoorwaarden voldoen heeft de beoordelingscommissie gekeken naar kwaliteit van de trainingsfaciliteiten en omliggende voorzieningen. Ook is de prijsstelling en de mogelijkheid van extra ijsuren meegenomen. Met betrekking tot evenementen en breedtesport is de bereikbaarheid en capaciteit bekeken en tot slot heeft de commissie ook de ecologische voetafdruk en de duurzaamheid van het project in ogenschouw genomen. Een deel van die criteria zijn in zekere mate subjectief omdat ze niet direct in cijfers te vatten zijn.
Het plan voor TranSportium scoort hoog op innovatie, duurzaamheid en wisselwerking tussen sport en bedrijfsleven. Dat is waar het complex met twee ijsbanen zich ook op voor laat staan. Grote bedrijven als bouwconcern Dura Vermeer, technologiebedrijf Siemens Nederland en advies- en ingenieursbureau Royal HaskoningDHV hebben zich aan het project verbonden.
Dat waardeert de commissie in haar rapport, maar op de begroting voor de exploitatie van het complex is wel wat kritiek, al voorziet de commissie daar uiteindelijk geen grote problemen. Het zwakste punt van de Zoetermeerse plannen, zo stelt het rapport, ligt in de faciliteiten voor topsporters in de omgeving van de baan. Het gaat dan met name om woningen en medische voorzieningen.
De Almeerse plannen voor een dubbele ijsbaan scoren, zoals inmiddels bekend, hoog bij de beoordelingscommissie. Dat komt voor een groot deel omdat Icedome de KNSB gratis ijsuren in het vooruitzicht stelt. Daarnaast zijn alle voorzieningen met betrekking tot wonen, zorg en studie voor de topsporters binnen handbereik in Almere. Daarbij speelt ook de nabijheid van Amsterdam een rol. Ook stelt de commissie dat de voorziene locatie in de Flevopolder goed bereikbaar is en er verwacht wordt dat er door veel recreanten gebruik zal worden gemaakt van het complex.
Thialf presenteerde twee plannen aan de commissie: het éénbaans plan en een opzet met twee ijsbanen. De commissie is uitgegaan van het plan met twee ijsbanen omdat dat het plan is dat van de twee sowieso het hoogst zou scoren en de dubbele baan in het pakket van eisen van de KNSB en NOC*NSF was opgenomen. De commissie erkent dat er in Thialf veel ervaring en traditie is als schaatscentrum van het land, maar daar schuilt ook de kwetsbaarheid van het Friese plan.
De topsportvoorzieningen zijn in Heerenveen al aanwezig en van voldoende kwaliteit, maar omdat de Friezen het stadion op dezelfde plek willen ‘vernieuwbouwen’ scoort Thialf minder op bereikbaarheid. En hoewel het behouden van delen van het huidige complex goed past in de vraag om duurzaamheid, is het daardoor tegelijkertijd lastig om duurzame toepassingen, bijvoorbeeld op het gebied van energiebesparing, in te passen. Daarnaast heeft Thialf, zo vindt de commissie, zichzelf tekort gedaan door uit te gaan van een traditionele ontwerpmethode en traditionele business case.
Aan alle beoordelingscriteria heeft de commissie waardes gehangen en deze zijn opgeteld en in een ranglijstje uitgewerkt. Hiermee komt Almere als beste uit de bus. Het scoort het beste op de kwaliteit van de topsportvoorzieningen, de prijsstelling van de ijsuren, de mogelijkheid voor extra ijsuren en de bezoekers en bereikbaarheid.
Vooral met de ijsuren laat Icedome de concurrentie achter zich omdat het met gratis uren het maximaal aantal punten binnensleept. TranSportium is op de punten van ecologische voetafdruk en maatschappelijke betekenis het beste plan. Thialf scoort alleen het beste op de kwaliteit van de omliggende voorzieningen.