Het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat. Afgelopen zomer is het oude asfalt, dat sinds 1997 de rondbaan van 333 meter vormde, weggefreesd. Er is nieuw asfalt neergelegd, met daarin witte grindsteentjes uit Zweden. Die helpen om het zonlicht te weerkaatsen, waardoor je warmte uit de ijslaag weert en dus dooi tegenhoudt.
“Het liefst hadden we witte bitumen gebruikt, maar dat spul is kankerverwekkend, dus dat ging niet”, zegt voorzitter Veldman. “Maar deze witte steentjes zijn een goed alternatief. Als het moet, kunnen we op het nieuwe asfalt altijd nog een witte verflaag aanbrengen. Voorlopig doen we het met dit asfalt en ik heb daar een goed gevoel bij.”
Sinds 1997 is Noordlaren bij vorstperiodes in de race om de eerste KNSB-marathon op natuurijs te mogen organiseren. Dat lukte zes keer: voor het eerst in 2002 en de laatste keer op Tweede Kerstdag 2021. Bart Hoolwerf en Maaike Verweij kwamen die avond als winnaars over de streep op de knusse ijsbaan achter basisschool De Rieshoek, waar klaslokalen voor de jeugd veranderen in kleedkamers voor schaatsers.
Kwam de concurrentie vroeger vooral van de ijsclubs in Veenoord, Haaksbergen en Gramsbergen, afgelopen winter stak Winterswijk iedereen naar de kroon. Veldman is ervan overtuigd dat zijn club de Achterhoekers toen al had kunnen verslaan, als de vorst in Noordlaren tegelijk was ingevallen. “Jazeker, ook met de oude baan hadden wij die eerste marathon kunnen hebben. Zij hadden geluk dat het daar al eerder vroor. Met onze nieuwe baan zie ik de strijd met nog meer vertrouwen tegemoet.”
De combibaan in Noordlaren is bij deze renovatie ook vlak gemaakt, om de helling van één procent eruit te halen. Omdat de piste niet waterpas lag, moest Noordlaren het water al sproeiend aanbrengen, laagje voor laagje. De hele bak onder water zetten en wachten tot je drie centimeter ijs had liggen, zoals ze in Haaksbergen doen, dat was vanwege die lichte helling geen optie.
“Die mogelijkheid hebben we nu wel”, zegt voorzitter Veldman. “Als we hem straks onder water zetten, heb je aan de binnenkant vier centimeter water staan en aan de buitenkant zeven, dat is prima te doen.” Voor het binnenhalen van de eerste marathon blijven ze echter gewoon sproeien, ‘s nachts met de gierkar en een leger vrijwilligers. “Mooi werk, dat hoort erbij, supergezellig. En dat gaat nog altijd het snelst.”
Als de wedstrijdrijders langs geweest zijn - of als het even kan ook reeds daarvoor - wil De Hondsrug het gewone publiek bedienen. “Als een langere vorstperiode wordt voorspeld, kun je de baan alsnog onder water zetten. Wij bedienen liefst zo veel mogelijk schaatsliefhebbers. Afgelopen winter hebben hier in twee dagen duizenden mensen geschaatst. Die marathon is prachtig, maar als je hier al die mensen plezier ziet hebben, dan is dat ook hartstikke mooi. Daar doen we het allemaal voor.”
Veldman (56) is enthousiast over de Club van Natuurijs, die deze week is opgericht om schaatsen op natuurijs als cultureel erfgoed overeind te houden. “Een prima initiatief.” Veel natuurijsclubs kampen met – onder meer - oplopende kosten en een tekort aan vrijwilligers. “Gelukkig hebben wij daar geen last van”, zegt Veldman, die er na dertig jaar voorzitterschap nog één termijn van drie jaar aan vastplakt. “Dat is vanwege de komst van de nieuwe baan. Mijn opvolger staat al klaar, we hebben genoeg jonge mensen die het stokje willen overnemen.”
Ongeveer 150.000 euro kostte het opnieuw asfalteren van de combibaan in Noordlaren, die ‘s zomers gebruikt wordt voor inlineskaten. IJsvereniging De Hondsrug moest haar eigen spaarpot stevig aanspreken, maar kreeg ook serieuze financiële steun van de gemeente Groningen. Sportwethouder Inge Jongman kwam afgelopen vrijdag de officiële opening verrichten in Noordlaren.