"Als bedrijf probeer je je eigen identiteit in de ploeg te leggen, bijvoorbeeld met de kleur van het pak'', zei bestuursvoorzitter Arjan Bos van TVM dinsdag tijdens een persmoment in Inzell.

"Als je dan maar in drie wedstrijden in je eigen kleur kan rijden, groen in ons geval, dan vind ik dat ten opzichte van het totaal wel heel weinig.''

Tijdens de presentatie van Team Activia pleitte de algemeen directeur van sponsor Danone er maandag ook al voor om veel meer wedstrijden in het 'eigen' pak te rijden.

"We hebben afgelopen seizoen twaalf van de vijftien wedstrijden in bondspakken gereden en dat is een model dat niet duurzaam is'', zei Kris Geeraert toen.

Bos sloot zich een dag later in een interview op de website van de TVM-schaatsploeg aan bij die woorden. "Schaatsen heeft een ontzettend hoge kijkdichtheid en een hoge amusementswaarde. Het is een magnifieke sport om te sponsoren en je hebt echt wel waar voor je geld."

"Maar op den duur moet je mee in de ontwikkeling, daar is de sport aan toe. Het volgende stapje dat de bond moet maken in de commercie, is om worldcupwedstrijden in het merkenpak te laten rijden'', aldus de baas van TVM, dat na dit olympische seizoen uit het schaatsen stapt.

Technisch directeur Arie Koops van de Nederlandse schaatsbond KNSB kent de wens van de commerciële teams, maar benadrukt dat de internationale bond ISU de regels bepaalt.

"We hebben dit wel eens eerder getoetst bij de ISU, maar die stond daar toen niet voor open. Afgelopen jaar zaten we met de merkenteams om de tafel, niet alleen om te praten over de pakken, maar ook over de opzet van een nieuwe wedstrijdkalender. Als iets goed is voor de ontwikkeling van het schaatsen, zijn wij de laatste die daar tegen zijn'', zei Koops in een reactie.

"We gaan komende winter proberen draagvlak te creëren bij andere landen, om zo tot een voorstel te komen voor het ISU-congres van 2014.''