Voetelink schaatste op hoog niveau in de jaren 1987-1993. Haar kracht lag op de kortere afstanden en in 1992 mocht ze naar de Olympische Spelen van Albertville. Medailles won ze daar niet, die behaalde ze vooral op de NK Afstanden. In 1994 besloot ze te stoppen met schaatsen. “En toen? Wat moest ik gaan doen? Ik heb overwogen psychologie te gaan studeren, maar mijn omgeving zei dat dat niets voor mij was. Dus deed ik allerlei cursussen, van fitness-instructeur en EHBO tot schaatstrainer. Het was het allemaal net niet. Pas via mijn kinderen (inmiddels 18 en 14 jaar) die speciale aandacht nodig hadden op school, kwam ik terecht in het psychosociale werk."

"Vier jaar lang deed ik daarvoor een opleiding: één avond naar school en verder thuis studeren. Dat vond ik super leuk. Ik ben op een basisschool gaan werken en begeleidde kinderen met een extra leervraag, zoals bijvoorbeeld ADHD en dyslexie, maar ook hoogbegaafdheid. Zij hebben ook emotionele problemen en een meer dan gemiddelde hoeveelheid stress. Hoogbegaafd zijn betekent namelijk niet dat je vanzelf al je talenten ontwikkelt, vaak niet zelfs. Voor kinderen die boven of onder het gemiddelde presteren ontwikkelde ik een methode om daar mee om te gaan én hun talent(en) te ontwikkelen. Wat heb je daarvoor nodig en hoe haal je dat er uit? Inmiddels had ik mijn eigen bedrijf ‘Hartkracht’ opgezet en gaf zowel individuele coaching als les aan groepen hoe te leren vanuit je hart. In die periode besloot ik om mijn methodiek op te schrijven. Het balletje ging helemaal rollen toen een vriendin me in contact bracht met een geïnteresseerde uitgever: Panta Rhei. Ik heb er een anderhalf jaar keihard aan gewerkt en nu is het klaar.”


Het boek, met als subtitel ‘De weg naar optimale talentontwikkeling. Voor docenten en leerlingen in het (basis)onderwijs’ lijkt vooral bedoeld voor het onderwijs, maar is zeker ook bruikbaar daarbuiten. “Ik heb immers mijn ervaringen als topsporter gebruikt. In het boek vind je bijvoorbeeld ook 16 persoonlijke anekdotes. Het is bedoeld voor de persoonlijke ontwikkeling van mensen en dat kan behalve in het onderwijs natuurlijk ook heel goed op een ander vlak zijn. Want het is dan wel gericht op de leerkracht, maar wanneer zij in balans zijn kunnen ze dat ook beter overdragen op de kinderen. Het gaat er om dat je enthousiast bent en wilt leren. Maar… dan moet je eerst van de stress af. Ik heb zelf ook nogal wat stress gehad in mijn sportloopbaan. En dan kun je niet optimaal presteren. Dus… probeert mijn boek mensen te helpen. In eerste instantie om inzicht te krijgen in hun eigen stressniveau en ze vervolgens eventueel richtlijnen aan te bieden om meer rust en ontspanning te vinden. Want pas dan kom je in balans en… dat is de basis voor succes.”

Het boek ‘Stressloos leren’ is te bestellen bij bol.com of via www.stressloosleren.nl.