De nieuwe CSO, die middels een tweejarig contract vastgelegd zal worden, bevat onder meer de afspraak dat er fors geïnvesteerd gaat worden in 'nieuwe, gezamenlijke verdienmodellen'. Daarnaast is er overeenstemming bereikt over de logoverdeling op de schaatspakken en wordt er door de schaatsteams gezamenlijk geld gestoken in talentontwikkeling.

Bij de logoverdeling mogen er voortaan geen zes, maar acht reclamelogo's op de schaatspakken gevoerd worden. De merkenteams krijgen vier van die acht logo's en bondssponsor KPN drie. Nieuw in de logovoering op de kleding is tevens dat de atleten, in samenspraak met hun team, het recht hebben om één logopositie te vermarkten.

"Samen kunnen we aan de hand van dit samenwerkingscontract het schaatsen een vernieuwende toekomst geven", zegt KNSB-directeur Arie Koops. Harm-Jan Idema, voorzitter van de VPS, spreekt woorden van dezelfde strekking. "De afspraken bieden zekerheid en rust voor de komende twee jaar. Daarmee ontstaat ruimte om te bouwen aan de langere termijn. "We zien dit als een belangrijk model voor de toekomst van de schaatssport."

Ook Rhian Ket is als voorzitter van de Atletenvereniging tevreden met de CSO. "Het is voor het eerst dat atleten betrokken zijn in het tot stand komen van deze overeenkomst. Met een gegarandeerde premiepot, minimum inkomen en één logopositie op het pak van de nationale selectie kunnen de atleten positief vooruit kijken."