Wie door de Facebooktijdlijn van de 18-jarige Hersman scrollt, leert gelijk een hoop van de atlete. Ze vertelt over haar prestaties van afgelopen seizoen, die door bloedarmoede en blessures slecht begon, toont beelden van haar trainingskampen en brengt haar loterij onder de aandacht. “Op Facebook heb ik voor mijn sponsoren een account aangemaakt, zodat ik ze op de hoogte kan houden van het schaatsen. Omdat niet iedereen Instagram heeft, gebruik ik dit medium.”
Drie jaar geleden begon ze met het zoeken naar sponsoren toen ze de overstap maakte naar het KNSB Talent Team Noordwest. “Wij moeten voor ons team best wat geld betalen en daar komt het materiaal nog bij. Mijn moeder heeft mij destijds op weg geholpen en nu doe ik alles zelf.” Sindsdien houdt ze elk jaar een loterij. “Het is lastig om iets terug te kunnen doen voor sponsoren, daarom kunnen de mensen iets winnen.”
Zowel bedrijven als particulieren kunnen loten kopen waarmee ze kans maken op verschillende prijzen. “Bij de bedrijven haal ik het meeste geld op en in ruil voor een lot kunnen ze een presentatie winnen door mijn vader (oud-topschaatser Martin Hersman, red.). Voor de particulieren zijn er schaatsclinics en kaartjes voor Thialf met een kijkje achter de schermen. Zo kom ik aan het geld voor schaatsen.”
"Op Instagram post ik vooral wat ik zelf heel leuk vind; schaatsen, vakantie en vriendinnen.” Sinds januari dit jaar is het aantal volgers hard gestegen. “Bij het NK Senioren heeft Univé, supporter van sport, een reel (kort filmpje, red.) van mij gemaakt die ik heb gedeeld. Daarna zijn de volgers supersnel gekomen, het is bizar wat de invloed van een algoritme van Instagram is.” Het algoritme bepaalt voor wie een reel interessant is en zo'n videootje daarom te zien krijgt.
De reel van Hersman is 153 miljoen keer bekeken, waardoor het aantal volgers groeide van 5.000 in januari tot meer dan 800.000 nu. “Ik was sowieso al actief op Instagram, ik vind het leuk om foto’s te maken. Het was even wennen dat ik zoveel volgers had, omdat het veel verschillende reacties teweegbracht. Maar ik haal er nog steeds veel plezier uit en er zijn enkele samenwerkingen uit voortgevloeid.”
“Door die gesponsorde posts hoef ik naast het schaatsen niet te werken. Dan heb ik meer tijd om te herstellen en kan ik me focussen op de trainingen. En ondertussen af en toe leuke dingen doen.” Bovendien hebben sponsors als Univé en Pro-Airco mede door haar grote bereik op sociale media hun contract met Hersman verlengd.
De schaatsster maakt wel bewuste keuzes in de aanvragen die ze ontvangt. Op Instagram werkt ze samen met onder andere de fietskledingmerken Maats en Velaasa, het kledingmerk Loavies en haar kapper Coiffures Gilbert. “Ik vind het leuk om te kiezen wat bij mij past, zodat het echt overkomt. Echte influencers posten elke dag een foto met een samenwerking, dat vind ik niet reëel. Ik wil Instagram ook veel gebruiken voor mijn sport, niet alleen het lifestylegedeelte. Het schaatsen moet zichtbaar zijn.”
“Het is leuk om te zien hoe mijn posts scoren. Ik leer er heel veel van. Wat zorgt voor veel interactie en voor meer volgers? Fietsfoto’s scoren bijvoorbeeld minder goed. Maar ik vind het leuk om die te plaatsen, dus dat doe ik ook gewoon. Ik laat er geen dingen om. Ik ben begonnen omdat het bij me past en dat blijf ik ook zeker doen. Het is veel mooier om de reacties van mensen dichtbij te horen in plaats van van iemand die je niet kent.”
En hoe zat het dan met die caravan? Elk jaar gaat ze met haar ploeg naar Doorn voor een trainingskamp en moeten de sporters hun eigen onderkomen regelen. Omdat Hersman geen tent of caravan tot haar beschikking had, deed ze een oproepje op haar Facebookpagina. “Er was een heel aardige vrouw die haar caravan wilde uitlenen.”