Na een oriënterende fase in het achterliggende half jaar, waarin gedachten en randvoorwaarden werden opgehaald, zullen deskundige mensen van binnen en buiten de schaatswereld tot eind april in meerdere sessies gaan werken aan een model dat moet leiden tot een ’next level’ van het professionele langebaanschaatsen in Nederland.

Dit zogenoemde ’dreamteam’ betreft een mix van (oud-)topschaatsers, coaches, VPS, hoofdsponsor KPN, KNSB en schaatssponsors/-merken alsmede experts op het gebied van topsport, media en sponsoring. Waarbij ieder vanuit zijn eigen expertise inbreng levert.

Het is voor het eerst dat zo veel partijen met zo’n diversiteit aan expertise bij elkaar zitten, onder externe procesbegeleiding, om het topsport schaatsmodel door te ontwikkelen. Hierbij vormen concrete sportieve en commerciële concepten alsmede duurzame samenwerkingsvormen de speerpunten. Ook zal gekeken worden hoe ambities rondom fanbeleving en sportparticipatie ingepast kunnen worden.    

Het model voor het professionele langebaanschaatsen na Sotsji 2014 gaat in vanaf het seizoen 2014-2015 en zal ook daarna doorontwikkeld worden.

Rhian Ket (topschaatser, lid atletencommissie NOC*NSF, lid Stuurgroep Topsport KNSB)

“Blij dat de KNSB alle stakeholders, waaronder de atleten, bij elkaar heeft gebracht en iedereen meewerkt aan de ontwikkeling van een nieuwe toekomstvisie. Voor ons als schaatsers is continuïteit en stabiliteit een belangrijk element van het systeem. Op dit moment is het namelijk zo dat een aantal schaatsers nog in onzekerheid verkeert in de aanloop naar het Olympisch seizoen dat over een maand begint. Het is wel van belang dat naast het ontwikkelen van een toekomstvisie, we ons ook committeren om samen tot een daadkrachtige aanpak komen om deze nieuwe  toekomstvisie te implementeren.”

Patrick Wouters van den Oudenweijer (House of Sports)

“Schaatsen is nu als een lappendeken, hoog tijd dat we er een mooi Perzisch tapijt van maken. Dat roept meer dan ooit tevoren om een zakelijke regisseur, die de waarde van breedtesport en topsport vertaalt in een sterke overall propositie. Daarbij onderkennende dat het DNA van breedtesport is als ‘erwtensoep’ en het DNA van topsport is als ‘winnen’. Dat maakt het complex, maar daarin schuilt wel de enorme commerciële potentie van schaatsen. Met de kennis van deze groep experts moeten we in staat zijn dit te bewerkstelligen. En ik hoop dat het bestuur van de KNSB de uitkomsten straks daadwerkelijk implementeert.”

Paul Sanders (algemeen directeur KNSB)

“Vanmiddag zat een fantastische groep mensen bij elkaar die enorm veel kansen ziet om de topsport langebaan, maar ook de sportparticipatie naar een next level te brengen.

Mooi te ervaren hoe bereidwillig de stakeholders, de atleten, maar ook de vele andere externen - onder meer van andere sportbonden – zijn om hun kennis met de KNSB te willen delen.

In een goede eerste sessie zijn we met elkaar ’op reis’ gegaan, waarbij de eerste contouren van de bestemming zichtbaar zijn.”

KNSB hoofdsponsor KPN ondersteunt het traject actief. Mark Versteegen, directeur sponsoring: “KPN verbindt schaatsend Nederland en voelt zich mede verantwoordelijk voor de continuïteit van het langebaanschaatsen op lange termijn. Waar we kunnen zullen we ons steentje bijdragen in het belang van een gezonde toekomst voor het langebaanschaatsen.”