In het westen van het land vielen de grootste hoeveelheden, tussen de 10 en 15 cm. Ook in het westen van Friesland vielen dergelijke hoeveelheden en dat is een drama voor de Elfstedenroute, die grotendeels door dat gebied loopt.

Sneeuw heeft een isolerende werking op het ijs. Met een sneeuwlaag van tien tot vijftien centimeter betekent dat er voorlopig geen enkele aangroei van het ijs meer is. Ook  schoonvegen is onmogelijk omdat niet te zien is waar het ijs wel of niet dik genoeg is om op te staan. Dat heeft te maken met de windwakken die er tot donderdag waren. Die windwakken zijn dan weliswaar nu dicht gevroren maar bedekt met een laag sneeuw en dus niet meer te traceren.

Het zou een heikele, zelfs levensgevaarlijke, zaak zijn nu het ijs op te gaan. Ook de oostenwind biedt op de veelal noord-zuid georiënteerde vaarten geen oplossing. Zo zal de sneeuw van de weilanden in de vaarten terecht komen en komt men van de regen in de drup.

Op grote plassen waar minder sneeuw is gevallen zal sublimatie een oplossing bieden en zal de ijsaanzet geleidelijk weer op gang komen. Sublimatie betekent dat de sneeuw vervluchtigd tot gas. Met andere woorden: het verandert niet in de vloeibare vorm van water, maar slaat die fase over. De sneeuw koekt hierdoor niet aan het ijs, maar verdwijnt geleidelijk.

Bovendien kan de wind daar wel zijn werk doen, maar voordat tien tot vijftien centimeter sneeuw is gesublimeerd zijn we een kleine week verder. Voorlopig dus een dikke streep door de rekening voor eenieder die de hoop had op een nieuwe Tocht der Tochten. Daarvoor is vooral nog een hele lange vorstperiode nodig, maar allereerst moet de sneeuw van het ijs.

Die vorst komt er wel, maar het is nu domweg niet te zeggen of die periode lang en streng genoeg zal zijn om de Elfstedentocht alsnog te organiseren. Voorlopig kunnen we dit onderwerp dan ook gewoon weer laten rusten.