“Het bewijs dat schaatsen leeft”, vond dagvoorzitter Hein Vergeer. KNSB-directeur Victor van den Hoff benadrukte nog eens het belang van een goede samenwerking tussen bond en verenigingen: “We hebben elkaar meer nodig dan ooit om de KNSB in de toekomst neer te zetten en willen onze plannen graag toetsen aan u: de verenigingen en vrijwilligers in het land. En qua communicatie is de KPN hierin natuurlijk een superpartner.”
Dat KPN een trotse nieuwe sponsor is, zagen de bezoekers al aan de enorme schaatsafbeeldingen in de middenruimte. Directeur sponsoring Mark Versteegen vulde aan: “KPN is een puur Nederlands bedrijf en als er één sport is die bij ons land past is het schaatsen.Vanaf het NK Afstanden gaan we knallen, maar ook in de breedte, door het stimuleren van jeugdschaatsen en bijvoorbeeld de Schaatsvriendendag (voor gehandicapten). En als u ons nodig heeft, helpen we ook!”
Een veelbelovend begin van een inspirerende dag: er konden verschillende workshops worden bezocht, met voor het eerst speciale items voor trainers. Een greep uit de onderwerpen: krachttraining, bochtentechniek, vrijwilligersbeleid, voeding, communicatie, het organiseren van toertochten en het omgaan met o.a. faalangst en ouders.
Tussendoor werd er in de wandelgangen druk gediscussiëerd en wisselden verenigingsmensen ideeën uit. Want wat voor de één gesneden koek is, wordt voor de ander een nieuwe uitdaging, zoals het uitschrijven van een toertocht of het maken van een beleidsplan. Na afloop was men unaniem dik tevreden over het aanbod.
De dag werd door Hein Vergeer afgesloten met een rondje ‘Mutsje op, mutsje af’, een variant op Holland Sports ‘petje op, petje af’. Waarbij de schaatspetjes uiteraard KPN-groen waren. Want... ‘er is een groene gloed over ons gekomen,’ aldus Vergeer.