Voordat Mulder op het ijs furore maakte met olympisch goud en twee wereldtitels sprint, presteerde hij in het skeeleren al op wereldniveau. In 2012 werd hij wereldkampioen op de 500 meter, twee jaar later veroverde hij met de aflossingsploeg opnieuw goud. Mulder heeft schaatsen en skeeleren altijd met elkaar gecombineerd, totdat hij begin dit jaar aankondigde zijn sportcarrière te beëindigen. Inmiddels is hij begonnen met een opleiding en is hij assistent-trainer bij de ploeg waar hij zijn loopbaan afsloot, Team Reggeborgh. Zijn advies: skate veilig en volg een les of clinic als je het echt leuk vindt!
1. Draag een helm
"Het allerbelangrijkste wat ik de mensen wil meegeven, is toch wel dat je een helm moet dragen. Het ziet er soms niet uit, maar van hersenletsel herstel je toch een stuk minder goed dan van een schaafwondje. Een helm opzetten is echt regel nummer één in het skeeleren. In het wielrennen reden ze jaren geleden ook zonder helm met honderd kilometer per uur van een berg af. Tegenwoordig denk je daar niet eens meer over na en zet iedereen vanzelfsprekend zijn helm op voordat ze de fiets op stappen. Met het skeeleren zou dat net zo moeten zijn, al lijkt het er vaak niet op als je mensen op de weg ziet skeeleren."
2. Let op je houding
"De basis van het skeeleren is eigenlijk zorgen dat je stabiel staat. Als je met gestrekte benen skeelert is de kans groter om achterover te vallen. Daarom moet je net als bij het schaatsen iets door de knieën om een goede balans te houden. Dat hoeft niet heel diep te zijn. Daarna is het een kwestie van zijwaarts afzetten. Je hebt met de skeelers niet onbeperkt grip zoals op het ijs, maar bij een diepere zit is je afzet langer. Je kunt je stabiliteit trainen door te rijden op een been of wat slalomoefeningen te doen. Hoe meer je het doet, hoe beter het zal gaan."
3. Remmen en stoppen
"Je ziet vaak dat beginnende skaters moeite hebben met remmen. Op sommige skates zit een speciaal remblokje om mee te remmen, maar je kunt ook een V-stop gebruiken. Je zet je skeelers een beetje schuin voor je neer om zo af te remmen. Het is een effectieve manier om te remmen, maar neemt wel wat tijd in beslag. Je staat sneller stil als je een sleepstop doet waarbij je je skeeler overdwars achter je standbeen plaatst. Kostentechnisch is dat alleen niet echt aan te raden. Je wielen slijten dan namelijk heel snel."
4. Vallen kun je leren
"Soms ontkom je niet aan een valpartij, zeker als je in het verkeer gaat skeeleren. Als je valt, wil je je natuurlijk niet als een plank laten vallen. Het liefst val je ook niet met gestrekte armen, anders kun je je polsen breken. Je wil een beetje rollen, zoals bij judo, al doe je dat in de praktijk uit reflex lang niet altijd. Als je goede bescherming draagt, loop je in ieder geval al een stuk minder risico. En in een lastige situatie kun je altijd nog de berm in sturen. In het gras val je een stuk zachter dan op het asfalt."
5. Neem een les
"Als je het skeeleren een beetje onder de knie krijgt, wordt het gevaarlijker om op de weg te rijden. Ik ga zelf ook niet op snelheid door de stad racen. Bij een club kun je een stuk veiliger skaten en je leert het meestal nog beter ook. Er ligt ook altijd goed asfalt of een andere geschikte ondergrond. Voor een skeelerrondje op de weg kun je het beste een rustige route zoeken met goed asfalt. Dan heb je veruit de leukste beleving."
Kijk voor een vereniging bij jou in de buurt op schaatsen.nl/verenigingen.
Dit artikel is ook verschenen in de KNSB Skatebijlage van het tijdschrift Proskating. Proskating is vanaf 28 juli verkrijgbaar in de boekhandel en online eenvoudig te bestellen via Proskating.nl.