Powerslide is de grote promotor achter het concept van drie wielen van 125 millimeter. In de marathons mag het bijna overal ter wereld gebruikt worden, behalve in Nederland. Ook op de Europese en wereldkampioenschappen is het nog niet toegestaan. Of dat gaat gebeuren? “Het is nog behoorlijk stil”, weet disciplinemanager inline-skaten Arjan Smit. “Ik hoor momenteel niets over een eventuele regelwijziging bij de Europese- of wereldbond.”
In de marathons won het team van Powerslide al verschillende keren op de nieuwe set-up. “Eén ding is zeker, het is sneller”, zegt Scott Arlidge, manager bij het Duitse merk. “We zijn op het idee gekomen toen we in de recreatieve markt merkten dat het heel veel nieuwe skaters hielp om het sneller onder de knie te krijgen. Het rolt beter, het is lichter, je gaat sneller, het stuurt makkelijker. Omdat we daar het enthousiasme zagen, hebben we het uitgerold naar de profs.”
Het verkoopt goed, zegt Arlidge, die toegeeft dat het ook een beetje marketing is. “Maar ik zeg tegen iedereen: probeer het. En iedereen die het probeert, is overtuigd.”
Voorlopig blijft het in Nederland verboden. Smit: “De snelheid zal nog verder omhoog gaan en ik weet niet of dat met het oog op veiligheid gewenst is. Op een parcours zoals in Otterlo, dat vrij krap is, moeten we misschien niet harder wíllen gaan. Dan gaan we onszelf in de vingers snijden.” De gemiddelde snelheid in marathons ligt al rond de 40 km/h en topsnelheden liggen ver boven de 50km/h.
Arlidge ziet dat anders. “Uiteindelijk gaat het ons om snelheid. Als we het over veiligheid hebben, zouden we beter onze parcoursen kunnen gaan aanpassen.” Hij refereert bijvoorbeeld aan het wegparcours van het EK, in Innsbruck, dat naar zeer krap is. Niet zelden worden er parcoursen uitgezet die eigenlijk te gevaarlijk zijn vanwege te krappe bochten of te smalle straten.
Voormalig wereldkampioen en coach van de Fransen, Pascal Briand, ziet de wielen liever weer kleiner dan groter worden. Sinds de wielen groter zijn geworden, is het skeeleren een powersport geworden en omdat de snelheden constanter en hoger liggen, is inhalen moeilijk. Volgens hem zijn er daardoor minder spectaculaire acties te zien.