De oorzaken zijn divers en een complex samenspel van factoren. De locatie bleek de afgelopen jaren vaak een probleem. De eerste kampioenschappen die op FlevOnice in Biddinghuizen en later in Sneek werden afgewerkt hadden eigenlijk geen geschikte entourage.
Vorig jaar in Almere bleek het wegparcours te krappe bochten te hebben vanwege de beschikbare ruimte op de Esplanade. Er zaten gootjes in het wegdek en door regen werd het parcours extra moeilijk begaanbaar. Het parcours in Zeist, waar deze dagen wordt gereden, is eigenlijk een baan en geen wegparcours.
Omdat er weinig wegparcoursen voorhanden zijn die voldoen aan de eisen van de KNSB en de internationale regels, wordt vaak uitgeweken naar een baan, weg of parkeerplaats. Dat is geen ideale locatie om toeschouwers te trekken.
Het KPN NK weg telt dit jaar niet mee als selectie voor het EK. Daarvoor is de baan te kort: 330 meter. De internationale regels schrijven voor dat een wegparcours minstens 400 meter lang moet zijn. Maar een dergelijke locatie met de juiste ondergrond, die ook nog eens asymmetrisch is zoals de eis luidt, kon de KNSB in Zeist niet vinden, waardoor de sectie inline-skaten dispensatie heeft verleend en het kampioenschap niet meetelt.
“Het parcours dat we nu hebben is tien meter breed en heel veilig”, zegt Henk Reurink van de sectie inline-skaten. “We hebben op een aantal andere plekken gekeken, maar de ene locatie was te smal, op een andere lag olie op de weg van de remise, en weer andere hadden keitjes of een andere ongeschikte ondergrond. Daarom zijn we op deze baan uitgekomen.”
Ook politieke redenen speelde een rol. De sectie inline-skaten had al vergaande afspraken met de plaatselijke organisatie over het KPN NK in Zeist. Vorig jaar, toen het Europees kampioenschap in Nederland plaatsvond, zou de afsluitende marathon eigenlijk in Zeist worden verreden. Dat bleek niet te lukken, het werd Zwolle. Als wisselgeld kreeg Zeist de eerste optie om dit jaar het KPN NK op de weg te mogen organiseren.
Omdat de baan te kort is om mee te tellen als selectie voor het EK, houden diverse rijd(st)ers het op voorhand al voor gezien. “Daarom vind ik het nuttiger om een aantal voorlopige selectieleden in Italië te laten trainen”, aldus bondscoach Desly Hill. Het WK inline-skaten staat later dit jaar gepland in Italië en Hill wil de gelegenheid te baat nemen om met een paar rijders en rijdsters de faciliteiten te verkennen.
De inmiddels vertrokken ploeg bestaat uit Crispijn Ariëns, Ruurd Dijkstra, Sjoerd Huisman, Niels Mesu, Manon Kamminga en Bianca Roosenboom. Michel Mulder verkoos, “omdat dit NK toch niet meetelt als selectie voor het EK,” een trainingskamp op Mallorca. Ook rijders als Gary Hekman, Ingmar Berga en Mariska Huisman schitteren door afwezigheid.
Desly Hill is dit weekend nog wel in Zeist aanwezig om naar het NK te kijken; zij vertrekt maandag naar Italië, haar rijd(st)ers achterna. Ze combineert haar werkzaamheden daar met de ploeg van Liga, waar de Australische dit jaar ook werkzaam is. Hill: “Ze gaan hier in Zeist volgend jaar een prachtig baan- én wegparcours maken van dit complex. Laten we daar maar op focussen in plaats van op negatieve dingen.”
Weliswaar vermelden de regels op de KNSB-site dat leden van Jong Oranje en de nationale selectie altijd dienen te starten op Nederlandse kampioenschappen, maar nu dit NK niet meetelt als EK-selectie wordt daar de hand mee gelicht. Wellicht ook omdat op het EK in Hongarije alleen piste- en geen wegonderdelen zullen worden verreden.
Een deel van de voorlopige selectie zal volgende week vrijdag terugkeren uit Italië om deel te nemen aan het Nederlands kampioenschap marathon in Staphorst. Bianca Roosenboom en Ruurd Dijkstra blijven in Italië voor een Europa Cup.
Elma de Vries is wel in Nederland gebleven. “We hebben onze vraagtekens bij het beleid van de KNSB in dit opzicht. We moeten helder krijgen waarom er geen echte animo voor het NK weg is, want dit moet anders. De KNSB had maar budget voor één trainingskamp dit seizoen. Het was lang onzeker of er voor Italië wel een budget zou zijn. Andere trainingskampen zouden voor onze eigen kosten komen.”
“Omdat ik maar een week in Italië had kunnen blijven om dan terug te komen voor het KPN NK marathon op 2 juni, besloot ik in Nederland te blijven. Ook om mijn trainingsschema van Jack de Rijke niet in de war te gooien. Ik reserveer mijn budget voor de Europa Cup in Wörgl in Oostenrijk op 9 juni. Omdat enkele rijders daar op weg naar huis vanuit hun trainingskamp in Italië langskomen, besluiten zij ook in Wörgl te starten, op eigen kosten. Het is allemaal erg ingewikkeld.”
Mark Horsten: “Dit is niet goed voor de rijders en niet voor de sport. En sneu voor de plaatselijke organisatie. Ik vind het merkwaardig om te investeren in een trainingskamp in Italië als je al zo weinig toppers hebt. Het parcours hier vind ik ook niet echt geweldig. Om het asymmetrisch te maken, zoals volgens de regels moet, hebben ze geprobeerd een chicane te creëren van pilonnen. Maar je kunt daar bijna recht doorheen rijden en bovendien zie je die pilonnen niet als je vanaf de vijfde positie in het peloton rijdt. De KNSB zou wat beter naar de rijders moeten luisteren.”
Rijder Sjaak Schipper: “Het is jammer dat het zo gaat en dat er zo weinig publiek komt, want in potentie is dit het mooiste kampioenschap.”